Sep 13, 2010

Raya! Raya!! Raya!!!

 
Hari raya tahun ni pun berlalu dengan suasana meriah macam biasa. Mana taknya, umah atok gua full house sampai ke generasi cicit walaupun atok dan nenek gua dah tak ada. Rumah gua pulak sudah stenbai jadi pusat sehenti ke-2 kalau2 rumah atok gua tak berupaya nak menampung ahli2 yang terlalu ramai. Lebih 50 orang jugak la.

Stok buluh lemang memang ambik kat belakang rumah gua yang menjadi pembekal setiap tahun. Adik gua featuring pakcik gua yang rajin ini tahun. Gua rilek2 dulu sebab mau angkat kontrak parut dan perah kelapa. Ambik buluh sudah tak into sebab nyamuk banyak. Habis pulak wajah mulus gua ni nanti.

Kat dalam umah, adik ipar gua sudah ambik kontrak anyam ketupat. Ini lagi gua tak into. Sejarahnye gua penah nak blaja anyam ketupat 20 tahun dulu. Tapi pakcik gua dengan eksennye tanak ajar gua secara intensif. Gua berjaya hasilkan sebijik ketupat je selepas berusaha dari tengahari membawak ke petang. Gua fobia.

Pagi raya seluruh ahli keluarga gua akan buat perhimpunan bermaafan sambil budak2 bawak beg sandang nak letak duit raya takut2 tak muat poket. Gua sudah stenbai 30 peket duit raya (nilai dirahsiakan) sebab tahun lepas gua bawak 50 peket tak habis. Gua meleset lagi tahun ni. Tak cukup!! Terpaksa la gua buat loan jangka pendek kat pakcik gua sebab dia bawak lebih peket.

Tu la sedikit sebanyak pengalaman gua raya tahun ni. Lu orang pulak apa macam?

No comments:

Post a Comment