Aug 15, 2010

T.A.H.A.N

 
TAHAN adalah satu perkataan yang bermaksud luas jika diperbincangkan dari segi bahasa, teknikal dan nama khas. Jika dipandang dari sudut bahasa, TAHAN diambil dari suku kata TA-HA-NA yang bermaksud menanggung dan menghalang. Manakala dari sudut teknikal, TAHAN bermaksud meneguhkan jiwa dan menetapkan tekad untuk menjadi sekeras kerikil menahan pelbagai dugaan. Sebagai tambahan, perkataan TAHAN juga diguna dalam nama2 khas seperti Gunung TAHAN, Insurans TAHAN dan lain2.

Walaupun muqaddimah gua agak2 panjang kali ni, gua harap lu orang masih lagi boleh berTAHAN untuk terus membaca sebab sebenarnya gua nak perjelas benda lain yang berkaitan dengan TAHAN ni. Kerana fokus gua kali ini lebih kepada hati, perasaan dan nafsu berketepatan juga dengan bulan Ramadhan ini.

Gua nak start dengan nafsu dulu sebab benda ni punya penangan memang lain macam. Sekali lu terlanjur  memang dah macam telajak kata dia punya akibat. Dah tak boleh undur2 macam telajak perahu. Sebab tu sekarang ni bersepah gua tengok kes buang bayi. Belum cerita lagi kes masuk kedai makan Ah Seng ikut pintu belakang terbukak separuh. Ni semua punca gagal TAHAN nafsu la ni.

Hati dan perasaan pulak boleh dikatakan 2 benda yang hampir2 sama sebab hati lah benda yang menghasilkan perasaan. So, bersempena bulan Ramadhan ni jugak gua nak mintak sedikit tips berguna dari lu orang. Macamana nak TAHAN perasaan rindu?

6 comments:

  1. gua tahan rasa nk mencarut ayat last tue...

    ReplyDelete
  2. pergh....awal2 ingat nk bg tazkirah btl2 rupanya abg long yang tak tahan huhu..
    tips menahan perasaan windu kn g bertapa kat gng tahan ada bran....huhu anyway
    so sweeeeetttttttttt :)

    ReplyDelete
  3. buat-buat bz la...xpn tulis blog pnjg2 luahkn rs ati smpy korg berjukpe blk.... =) ms tgh merindu ni mmg rs masa tu berlalu sgt lambat...tp bile da berjmpe blk,mesti rs mcm sekelip mate je... =D

    ReplyDelete
  4. Tahan rindu cam tahan makan...
    erkkkkk....ok tak?
    -maseh bertahan- hehehe

    ReplyDelete
  5. Terima kaseh atas komen bernas kalian..Gua pun dah lama menahan tangan gua menulis..

    Will try to update new entry shortly..BERTAHAN..

    ReplyDelete
  6. Cetusan hati pembaca blog setia a.k.a silent reader:
    Alo, kasi updates la lu punya blog..dh dekat sebulan tajuk tahan ni..lu jgn smpi gua yg x tahan nnti..hahah
    tp kalo lu kasi alasan xsmpt sbb sibuk tadarus, qiyamulail, terawih 20, gua maapkan..
    p/s: kasi update la event kt muar last week? hahah

    -br jd org muor-

    ReplyDelete