Apr 26, 2009

Ada apa dengan declare..

Declare merupakan perkataan keramat untuk para pencari cinta dikala musim mengawan..Tapi ramai yang tk paham apa maksud disebalik perkataan keramat ni..Masa high school dulu pun budak2 hingusan bukan tau apa maksud declare dari sudut bahasa pn..

Kita deduce kembali maksud declare dari segi bahasa atau literal meaning..Ia diambil daripada huruf dal, kaf dan lam ataupun dakala yang bermaksud isytihar atau menghebah..Dari segi technical meaning pula declare ini bermaksud berteguh dalam hati dan mengaku dengan lidah bahawa kamu sedang ingin bercinta dengan seseorang..

Macam biasa kisah2 cintan mesti start pada umur 18 tahun bersamaan dengan umur ke pengajian tinggi..Ramailah abang2 gersang yang mencari sayang2 memerlukan seawal semester pertama lagi..Nak2 pilak budak2 yang dulu high school semua budak lelaki..Pergh bapak sangap bak kata pepatah irama dan lagu, ombak dan pantai dan macam2 lagi..Aku pun tak dapat lari dari perkara2 macam ni..

Tapi atas dasar tak paham maksud sebenar declare, banyak lah terjadi kisah cintan yang putus di tengah jalan..Ye la mana ada cikgu kat sekolah dulu ajar cara2 nak declare dengan gadis2 berkenan dihati..Jumpe target dalam kelas, curi2 no telefon awek yang ditarget kat listing attendance, kacau2 pakai sms sebagai secret admirer sampai last2 kantoi..Apa murah punya stail..

Tapi tak kesah asalkan dapat layan jiwang dengan awek tu..Pastu mula la adegan drama swasta taraf rendah yang biasanya berlaku di public phone 10 sen..Ni yang paling best sebab ada satu masa tu bubuh 10 sen dengan timing yang tepat, korang dapat gayut unlimited..Memang heaven..Bergayut bagai nak rak sampai beratur panjang nak tunggu turn, last2 kene ambush dengan warden..

Tapi disinilah wujudnya kelemahan terhadap pemahaman declare..Dah bercinta gila2 kat telepon, lupa nak declare terus status masing2 yang akhirnya membawa kepada kegagalan (atas kajian kebanyakan kes pada tahun 2001)..Tapi tidak semuanya gagal..Yang pandai mendeclare pun ada yang berjaya..Proses declare pun best gak sebenarnye..

Mula2 beli kad,bagi kad, notis 24 jam, dan akhirnya officially declare..Masa notis 24 jam ni yang paling bergetaran jiwa..Si abang tak senang duduk kat bilik, si sayang mintak pendapat classmate si abang dan senior2 yang dah ada pengalaman..Masa yang ditunggu telah tiba..Dengan berbekal handset Nokia 3310 (fesyen paling ngetop zaman tu) di tangan sejak 23 jam yang lalu..

kringgg...kringg..

Si sayang : Hmm..awak dah ready ke dengan keputusan kite?

Si abang : Sudah (nada terketar2)


Si sayang : Saya terima awak..

Si abang : Yes..

tup...(excited sampai terletak telepon)

Macam tu la sedikit sebanyak paparan aku pasal entry kali ni..Harap korang yang dah tua2 tu sedarlah, dah terlambat dah nak declare2 skarang ni..Ape yang korang rasa berkenan, bawak je cincin belah rotan ajak tunang..Setel cerita..

10 comments:

  1. gile lu.
    prosper pun tunggu dua tiga tahun nak tunang!

    hahahahaa..!!

    ReplyDelete
  2. 2, 3 tahun lepas masih muda..skarang dah xde masa dah..ahha..

    ReplyDelete
  3. cam pengalaman sendirik je..jujur sgt nih!!haha

    ReplyDelete
  4. teringat aku citer sembilu kasih..episod 9 masa Zed Zaidi declare ngan Watie(elite)...

    ReplyDelete
  5. abu : haha...sdey sngt bai

    miji : aku pun ingt nk wat filem tregedi matrik..ahha

    ReplyDelete
  6. habis jujur nurnilamsapian..ko sampai tercancel panggilan exited gilbabanjkur!

    ReplyDelete
  7. Bunga bukan sekuntum. Semalam gua makan kobis bunga mak gua masak. Sedap doh~

    ReplyDelete
  8. nain : excited berjaya takpe..yg gagal tu cuba lagi..

    single : lu mkn la kobis bunga sampai sudah..anak2 member pergi masuk sekolah..

    ReplyDelete
  9. adoi. nak gelak guling-guling bace entry ni (sambel ketawa terajang dinding)

    ReplyDelete
  10. Thanks kak yana sudi baca blog saya..haha

    ReplyDelete