Oct 30, 2009

Hati untuk diberi..

Bulan ini aku bertekad juga untuk mencoret sekeping entri buat renungan semua pembaca di luar sana..Semua makhluk punya hati bukan? Mengikut fakta sains hati terletak berhampiran dengan jantung sebab tu la kalau hati sudah disentuh jantung akan berdegup..(jangan cuba aksi menyentuh hati ini secara tersurat di rumah mahupun di hospital)..

Semua makhluk yang punya hati mesti suatu hari nanti mahu memberi hati itu kepada sesuatu, sesebuah dan seseorang..Situasi pemberian hati bisa diterjemahkan dalam pelbagai cara dan situasi yang simple mahupun kompleks..

Situasi 1 : Abg char kuew teow Malinja memasak dengan sedap untuk santapan para customer..

Situasi 2 : Seorang ayah membelikan sepasang anting-anting buat anak tersayang..


Kedua2 situasi di atas adalah berbeza jika dipandang dari sudut orthodox tetapi sebenarnya kedua2 situasi ini melibatkan pemberian hati..Seperti abg char kuew teow yang memasak dengan sepenuh hati, perasaan itu akan disampaikan dengan kelazatan char kuew teow tersebut..Begitu juga dengan situasi kedua dimana ayah memberi hatinya serentak dengan anting2 tersebut kepada anaknya..

Objektif kedua2 situasi ini hanya akan tercapai apabila si pemakan char kuew teow berpuas hati dan kenyang dengan apa yang dimakan dan anak yang menerima anting2 itu selesa dan gembira dengan pemberian ayahnya..Jika tidak, paham2 sendiri lah..

Konklusinya, berilah apa jua bentuk pemberian dengan sepenuh hati supaya dapat menterjemahkan maksud tersirat disebalik setiap pemberian..Kerana semua makhluk di dunia ini punya hati untuk diberi..


5 comments: